ZNAMY NAGRODZONE RAPORTY SPOŁECZNE

3 grudnia br. w Ministerstwie Gospodarki odbyła się konferencja na temat raportowania społecznego. Podczas konferencji ogłoszone zostały wyniki konkursu Raporty Społeczne 2012. Wśród nagrodzonych firm znalazły się Kompania Piwowarska, Nestlé Polska, Budimex, Danone, Orange Polska, KGHM Polska Miedź oraz PKN Orlen. Raporty Społeczne 2012 to konkurs na najlepiej sporządzony raport dotyczący kwestii społecznych i zrównoważonego rozwoju. Celem inicjatywy jest promocja idei raportowania społecznego jako narzędzia równie ważnego w funkcjonowaniu firm jak raporty finansowe. Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszonych zostało 28 raportów. Oceniło je niezależne jury składające się ze specjalistów z dziedziny ekonomii, ochrony środowiska, spraw społecznych i CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu). W tym roku także po raz pierwszy najlepiej sporządzony raport wybrało grono 10 dziennikarzy. W poszczególnych kategoriach nagrody zdobyły następujące firmy: Nagroda główna: Kompania Piwowarska S.A., „Raport zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej 2012” Jury zwróciło szczególną uwagę na kompleksowość raportu, dobre informowanie o strategii, konkretność i wiarygodność danych oraz przyjazną formę publikacji. 

Nagroda Ministerstwa Gospodarki: KGHM Polska Miedź S.A., „Raport Społecznej Odpowiedzialności Biznesu 2010-2011 KGHM Polska Miedź S.A.” Ministerstwo Gospodarki doceniło zestawienie w raporcie aspektów ekonomicznych i społecznych. 

Najlepszy debiut: Nestlé Polska S.A., raport „Tworzenie Wspólnej Wartości Nestlé w Polsce 2008-2011” Jury doceniło w raporcie szczegółowy i kompleksowy opis działań firmy. 

Wyróżnienia: •    Budimex SA, raport „Budujemy Dobre Relacje, Społeczeństwo i Środowisko” Jury zwróciło uwagę na widoczny rozwój procesu raportowania firmy. •    Danone Sp. z o.o., raport „Zrównoważony rozwój w praktyce biznesowej. W trosce o zdrowie, ludzi i środowisko. Raport 2010-2012” Jury wyróżniło raport za utrzymanie wysokiego poziomu raportowania. •    Orange Polska, „Raport Społecznej Odpowiedzialności Orange Polska” Jury doceniło widoczne powiązanie strategii CSR ze strategią biznesową firmy. 

Nagroda dziennikarzy: Polski Koncern Naftowy ORLEN S.A., raport „Odpowiedzialna przyszłość” 

Nagroda internautów: Danone Sp. z o.o., raport „Zrównoważony rozwój w praktyce biznesowej. W trosce o zdrowie, ludzi i środowisko. Raport 2010-2012” Rozdanie nagród dla zwycięzców konkursu poprzedził panel dyskusyjny poświęcony trendom w raportowaniu społecznym. Gościem specjalnym tej sesji był Pietro Bertazzi, Senior Manager Policy and Government Affairs z Global Reporting Initiative. W czasie konferencji na przykładzie kilku firm, mających doświadczenie w przygotowywaniu raportów, dyskutowano także o najtrudniejszych etapach procesu raportowania. Celem panelu z udziałem dziennikarzy było omówienie, jak docierać do interesariuszy, jak sprawić, by korzystali z raportów jako źródła wiedzy na temat firm oraz czy jest szansa, aby raporty były czytane i jeśli tak, jak to zrobić. Ostatni panel dotyczył raportowania w organizacjach pozarządowych. Konkurs Raporty Społeczne 2012 oraz towarzysząca mu konferencja zostały zorganizowane przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PwC i SGS. Patronat nad konkursem objęło Ministerstwo Gospodarki, Federacja Konsumentów, Global Compact Poland, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych. Patroni medialni: Brief, Dziennik Gazeta Prawna, Ekologia i Rynek, Euractiv.pl, kampaniespoleczne.pl, ngo.pl, Proto.pl, TOK FM.